Portal motoryzacyjny auto-news.pl

Mercedes W140 (1991-1998)

ns 2011-02-09 11:05:22 | Kategoria: Samochody używane
Mercedes W140 (1991-1998) - Samochody używane

Mercedes o oznaczeniu W140 wyprzedzał swoją epokę co najmniej o kilka lat. Zastosowanymi w nim rozwiązaniami zadziwia do dzisiaj. Podobnie gabarytami, jakością wykonania i niezawodnością.



Na owe czasy w wersji V12 był jednym z najdroższych aut seryjnych na świecie. Na jego projekt poświęcono aż 6 lat, a jego wartość szacowano na miliard dolarów. Od 1991 roku Mercedes W 140 definiował segment F na nowo, zastępując model W 126.



NADWOZIE



Samochód z zewnątrz prezentuje się wręcz majestatycznie i w wersji coupe i sedan. W porównaniu do poprzednika ma bardziej opływowe kształty nadwozia. Samochód w 1994 roku przeszedł delikatny lifting. Zmieniła się szeroka listwa, przednie lampy, jak również oznaczanie modelu z np. SE 320 na S320. Widząc W140 aż trudno uwierzyć, że możliwe jest swobodne poruszanie się nim po ulicy, zwłaszcza w wersji LONG dłuższej od standardowej o 10 cm. Przy wymiarach 5113-5213/1886/1480-1500 mm nie jest to łatwe. W lepszych wersjach podczas cofania wysuwające się po obu bokach tyłu „poprzeczki”, wyglądające jak anteny, trochę pomagają przy parkowaniu, ale i tak nie jest łatwo. Poziom bezpieczeństwa jest na najwyższym poziomie. Jakość wykonania nadwozia jest fantastyczna, podobnie jak wnętrza. Chyba przez 6 lat, przez jakie powstawał ten model, księgowi o nim nie wiedzieli… O korozji nie ma mowy, spasowanie blach to inna liga produkcji seryjnych samochodów, uszczelki wcale się nie starzeją, układ wydechowy wytrzymuje co najmniej kilkanaście lat. Wnętrze znosi setki tysięcy kilometrów w doskonałym stanie. Ergonomia również jest na wysokim poziomie. Fotele są ogromne i bardzo wygodne. Dla kierowcy nie mającego nic wspólnego z Mercedesem, przyzwyczajenia wymaga tylko jedna dźwignia przy kierownicy, którą obsługuje się jednocześnie kierunkowskazy i wycieraczki. Każdy wsiadając do środka od razu jest w stanie połapać się w przełącznikach i przyciskach na konsoli środkowej. Wiele egzemplarzy jest wyposażonych w najnowsze zdobycze techniki tamtych lat. Kiedy w 1991 roku większość z nas marzyła o wspomaganiu kierownicy, W140 można było wyposażyć np. w podwójne, atermiczne szyby (W140 jest uznawane nawet dziś za jeden z najlepiej wyciszonych samochodów), samo domykające się drzwi, pneumatyczne zawieszenie (V12), podgrzewane wszystkie siedzenia, do tego w pełni elektryczne z szerokim zakresem regulacji, niezależne ogrzewanie, utwardzające się zawieszenie przy wyższych prędkościach, dwu strefową klimatyzację, to tylko niektóre elementy wyposażenia podnoszące i tak nieziemski komfort jazdy (niektóre są dostępne tylko z silnikiem V12). Czyżby nie było słabych punktów? Są. Przepalające się diody podświetlenia zegarów i na centralnej konsoli. Sporadycznie posłuszeństwa potrafi odmówić któryś z elektrycznych przełączników lub silniczków.

UKŁAD NAPĘDOWY/ OSIĄGI


Mercedes oferował szeroką paletę silników do swojej flagowej limuzyny. Najsłabszą jednostką była rzędowa szóstka 2.8 o mocy 193 KM. Przy masie co najmniej 1890 kg przyspieszenie na poziomie 10,9 sek. nie powala, tym bardziej, że silnik mało nie pali (średnio ok. 12,5 l/100 km). Lepszym wyborem jest jednostka 3.2 (8,9 sek.), przy praktycznie takim samym spalaniu. Ale powiedzmy sobie szczerze… Limuzynie tej klasy najlepiej pasuje mocne V8 z automatem. Dostępne były warianty 4.2 i 5.0 połączone z automatycznymi skrzyniami o 4 lub 5 przełożeniach (przy regularnych wymianach oleju - niezniszczalnymi). I wersja S 500 jest najbardziej godna polecenia. Fakt, pali sporo (średnio 15-17 l/100 km), ale jest niezwykle wytrzymała, dynamiczna (7,2 sek., prędkość maks: 250 km/h) i mocna w każdym zakresie obrotów. Przy prawidłowej obsłudze jest zupełnie bezawaryjna. Dla klientów oczekujących luksusu w najwyższej możliwej postaci powstała też wersja V12 o mocy ok. 400 KM, przyspieszająca do setki w ok. 6 s (zależnie od mocy). Jest to jednostka niezwykle skomplikowana i ciężka w obsłudze (koniecznie wykwalifikowany warsztat!), co podnosi i tak niebotyczne koszty przemieszczania się topową wersją tego modelu. W 140 dostępne było też z silnikami diesla o pojemnościach 3.0 i 3.5. Drugi od razu możemy skreślić, z racji awaryjności. Jest wrażliwy na przegrzanie i miewa problemy z łańcuchem rozrządu. Natomiast 3.0 został przeniesiony żywcem z modelu W 124 po odpowiednich modyfikacjach. W W140 rozwija on 177 KM (0-100 km/h: 11,5 s) i całkiem nieźle radzi sobie z nielekkim przecież nadwoziem. Spalanie oscyluje w okolicach 12 l/100 km w warunkach miejskich i ok. 9 l/100 km w trasie. Konkurencja potrafiła być oszczędniejsza, ale żaden silnik nie dorównywał mu trwałością. Miliony kilometrów to nie jest spektakularny wyczyn dla tej jednostki. Podsumowując, jeśli decydujemy się na auto z silnikiem benzynowym, warto szukać jednostek 3.2 i 5.0. Pierwsza propozycja jest dla kierowców „dbających o wydatki na paliwo”, druga dla ceniących prestiż i osiągi. Jeśli ma to być diesel, to tylko 3.0. Legendarna wytrzymałość i akceptowalna ekonomia. Wszystkie silniki Mercedesa są napędzane bezobsługowym łańcuchem rozrządu (z wyjątkiem wersji 3.5, gdzie łańcuch potrafi się wyciągnąć). Jeśli usłyszymy spod pokrywy zaworów jak wspomniany łańcuch uderza o dekiel, odpuśćmy. Na 90 proc. silnik nadaje się już do remontu. Zdarzają się awarie alternatorów (benzyna i diesel). Reszta usterek zależy tylko i wyłącznie od użytkownika, jeśli dba o swoją S- Klasse, nie dzieję się z nią praktycznie nic. Można spotkać też wycieki z tylnego dyferencjału, nad którymi bardzo ciężko zapanować jak i wyjące dyfry. Jeśli automat delikatnie poszarpuje podczas zmiany przełożeń, w wielu przypadkach do niczego się już nie nadaje i konieczna będzie wymiana (naprawa się nie opłaca, używana kosztuje od kilkuset do ponad 3000 zł).

UKŁAD JEZDNY/KOMFORT



Komfort możemy określić tylko jednym słowem - bajeczny. Samochód resoruje bardzo cicho, tak naprawdę czuć jedynie większe wyżłobienia w jezdni. W wersji z pneumatycznym zawieszeniem nie czujemy praktycznie niczego, tak jakby unosił się nad jezdnią! Wrażenie jest niesamowite. Mercedes mocno przechyla się na ostrych zakrętach, ale zachowuje obrany tor jazdy w każdych warunkach. Wadą jest „gumowy” układ kierowniczy, który nie daje żadnego wyczucia. Z drugiej strony nikt nie kupuje S- ki, żeby pokonywać górskie serpentyny z wysokimi prędkościami. Trzeba zaakceptować też szybkie zużycie układu hamulcowego i przedniego zawieszenia. Obydwa układy narażone są na szybsze zużycie w autach z większymi silnikami. Ważny jest też styl jazdy kierowcy. Im ostrzejszy, tym częściej auto będzie wymagać napraw. Niestety W140 waży w podstawowej wersji 1890 kg. Przynajmniej części zamienne nie zrujnują właściciela. Wahacz to koszt 200 zł, końcówka drążka 40 zł, amortyzator dobrej firmy to koszt 330 zł. Co ciekawe nawet doprowadzenie pneumatycznego zawieszenia do perfekcyjnego stanu nie jest bardzo kosztowne (oczywiście biorąc pod uwagę klasę auta).




Michał Lesicki


Zdaniem redaktora:
W140 to ostatni prawdziwy Mercedes. To komfort, prestiż i klasa…. Poza wysokim spalaniem, niektóre części zamienne dostępne są tylko w ASO. Elementy eksploatacyjne bez problemu zamówimy w sklepie. Obecnie można ratować się częściami używanymi z importowanych aut z Anglii. Posiadanie tego samochodu i jazda nim to prawdziwa przyjemność. Gdy będziemy o niego dbać, będzie służył latami. Oczywiście nie tracąc nic z szyku i elegancji. Największą wadą tego auta są koszty utrzymania. Za samochód do remontu trzeba zapłacić ok. 11 000 zł. Oczywiście z góry radzę skreślić takie oferty. Tak naprawdę za zadbany samochód z początku produkcji trzeba zapłacić ok. 18 000 – 20 000 zł. To dosyć drogo biorąc pod uwagę wiek auta. W140 z końca produkcji, w przyzwoitym stanie kosztuje 30 000- 40 000 zł. No cóż… W końcu wiemy za co płacimy. Model ten, to arcydzieło techniki początku lat 90- tych, w oprawie klasyki spod znaku gwiazdy.

Cennik Mercedes Więcej informacji o marce Mercedes
Dodaj do: Dodaj na facebook.com Dodaj do wykop.pl Dodaj do kciuk.pl Dodaj na sledzik.pl Dodaj na blip.pl Dodaj na flaker.pl

Rekomendowani dealerzy w Twoim Regionie

Katalog firm motoryzacyjnych
Odzyskane skradzione auta
Władze brytyjskie odzyskały 44 skradzione pojazdy wartości 1,2 mln funtów.   
Audi najlepszym producentem DTM 2014
Audi pokonało BMW i Mercedesa w klasyfikacji producentów.  
Citroen DS4 2.0 HDi Sport Chic - Dla wymagających
Ten ekskluzywny kompakt jest jak elegancki garnitur. Możesz w nim dobrze wyglądać, ale czy na pewno będzie na każdą okazję?   
Peugeot 307 (2001–2008)
Peugeot 307 to samochód o bardzo ciekawej stylistyce. Jednak jak wiadomo ładna sylwetka to nie jedyny aspekt, który należy brać pod uwagę przy zakupie samochodu używanego.
Popularne - Mercedes
Mercedes W124 (1985-1995) - Używane
Wielu kierowców różnie wyraża się o danych modelach. Jedni narzekają, inni chwalą. Jednak są jeszcze samochody o których nikt złego słowa nie powie. Należy do nich uważany za ostatniego, prawdziwego Mercedesa model W124.
Mercedes W140 (1991-1998) - Używane
Mercedes o oznaczeniu W140 wyprzedzał swoją epokę co najmniej o kilka lat. Zastosowanymi w nim rozwiązaniami zadziwia do dzisiaj. Podobnie gabarytami, jakością wykonania i niezawodnością.
Mercedes E-klasa W 210 (1995-2003) - Używane
Niemiecki koncern cieszy się dużym uznaniem nie tylko dzięki jakości i komfortowi oferowanych modeli, ale także ich niezawodności. Czy za takie auto można uznać popularnego na rynku ,,okularnika” o oznaczeniu W 210 ?

Newsletter
Audi RS7 bez kierowcy




 
O nas | Napisz do nas | Redakcja | Reklama | Partnerzy | Mapa serwisu | RSS auto-news.pl
Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego
Mój pierwszy
Auta nowe
Auta używane
Testy aut
Porady
Auto filmy
HomeTrendy
Magazyn MotoTrendy
Copyright © 2014 auto-news.pl Wszelkie prawa zastrzeżone. Realizacja: Versso